بررسی محیط بیرونی دانشکده
تحلیل محیط کلان (عمومی) بیرونی دانشکده:
ابعاد |
عوامل مثبت بیرونی (فرصتها) |
رتبه* |
عوامل منفی بیرونی (تهدیدات) |
رتبه** |
اقتصادی
|
- وجود قطب صنعتی استان در ناحیه صنعتی گرمسار - وجود خیرین در منطقه |
|
- وجود تورّم افسارگسیخته در تمامی بخش های اقتصادی جامعه - افزایش شدید قیمت ها به سبب افزایش نرخ دلار - هزینه بالای زندگی باوجود شبه روستا بودن - کم بودن امکانات اشتغال در شهر آرادان و مهاجرت مردم آن به سایر شهرستان ها
|
|
اجتماعی- فرهنگی |
- فقدان آلودگی های مرتبط با هوا، آب، زباله، فاضلاب و صوت - شهرستان بودن آرادان و دارا بودن فرمانداری و سایر ارگان های دولتی معمول |
|
- کوچک بودن بیش از حد فضای شهری - نبود امکانات تفریحی مناسب در شهر مانند پارک، سینما و ... - آب و هوای نامناسب (بارش اندک و گرمای زیاد هوا) - پایین بودن سطح فرهنگی جامعه - تاثیرپذیری منفی آموزش جامعه از اعتقادات خرافی قبیله ای - جمعیت اندک شهر آرادان و کم بودن مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی
|
|
تکنولوژیکی |
|
|
- بی توجهی دانشگاه به تامین تجهیزات و امکانات مناسب برای دانشکده - ضعف در تامین زیرساخت های تکنولوژیکی به دلیل تحریم و تورم - محدود بودن بخش های بیمارستان آرادان و امکانات فنی اندک آن ها
|
|
قانونی- سیاسی |
- حضور برخی از مقامات کشوری در دانشگاه در مناسبت های خاص - نفوذ سیاسی استان سمنان و شهر آرادان در بدنه حاکمیتی کشور - حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی سمنان از تاسیس رشته های تحصیلی جدید و کاربردی
|
|
- افزایش بار مالی دانشکده به دلیل حضور مقامات دردانشکده - عدم بهره برداری مناسب از این بازدیدها - استفاده ابزاری از دانشکده در رایگیریها - بی توجهی به شرایط خاص مناطق توسعه نیافته در قانونگذاری ها |
|
بینالمللی (جهانی) |
|
|
- عدم امکان بین المللی سازی دانشکده با توجه به محل قرارگیری آن و نبود امکانات شهری مناسب |
|
* برای فرصت های استثنایی، رتبه 4 و برای فرصت های معمولی، رتبه 3 در نظر بگیرید.
** برای تهدیدات معمولی، رتبه 2 و برای تهدیدات جدی رتبه 1 در نظر بگیرید.
تحلیل محیط خرد (تخصصی) بیرونی دانشکده:
ابعاد |
عوامل مثبت بیرونی (فرصتها) |
رتبه* |
عوامل منفی بیرونی (تهدیدات) |
رتبه** |
مشتریان/گیرندگان خدمت |
- وجود دانشجویان مستعد و فعال در دانشکده - وجود اساتید جوان و با انگیزه در دانشکده |
|
- تعداد اندک دانشجویان بومی در دانشکده - نبود اساتید بومی در دانشکده - نبود امکانات تفریحی و فرهنگی مناسب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان - مشکل بودن انطباق اعضای هیات علمی با شرایط زندگی در اینجا - انصراف بسیاری از دانشجویان بدلیل محرومیت و کمبود امکانات دانشکده و شهر آرادان - محدود بودن مراکز ارائه خدمات سلامت و نیز صنایع در شهر آرادان - فقدان خوابگاه مناسب و سایر امکانات رفاهی و تفریحی برای دانشجویان
|
|
تامین کنندگان |
- نزدیک بودن دانشکده به تهران و برخی از شهرهای بزرگ جهت تامین اساتید پروازی و نیروهای اجرایی پاره وقت |
|
- بی توجهی دانشگاه به تامین تجهیزات و امکانات مناسب برای دانشکده - عدم وجود بیمارستان های آموزشی در حوزه جغرافیایی دانشکده - تبعیض قائل شدن بین دانشکده آرادان با سایر دانشکده های دانشگاه - اشباع بخش های بیمارستان با دانشجویان سایر دانشگاه های گرمسار
|
|
رقبا (موجود، بالقوه و غیرمستقیم) |
- نداشتن رقبا در حوزه علوم پزشکی در منطقه |
|
- امکان رکود سازمان به سبب فقدان رقبا - وجود رشته های تحصیلی پرستاری، اتاق عمل و صنایع غذایی در دانشگاه آزاد گرمسار
|
|
سایر ذی نفعان |
|
|
- عدم ارتباط با مردم شهر برای ارائه آموزش های مرتبط با تغذیه - فقدان ارتباط با مراکز خصوصی و دولتی جهت کسب درآمد از آن ها
|
|
سایر عوامل خرد |
- نزدیک بودن شهر و دانشکده به تهران |
|
- دور بودن دانشکده از مرکز استان و نادیده گرفته شدن آن |
|
* برای فرصت های عالی و استثنایی، رتبه 4 و برای فرصت های معمولی، رتبه 3 در نظر بگیرید.
** برای تهدیدات معمولی، رتبه 2 و برای تهدیدات جدی رتبه 1 در نظر بگیرید.
ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی (کلان و خرد):
ابعاد |
عوامل اثرگذار بیرونی |
اهمیت* |
رتبه** |
امتیاز*** |
عوامل اقتصادی
|
فرصت: - وجود قطب صنعتی استان در ناحیه صنعتی گرمسار - وجود خیرین در منطقه بویژه در حوزه سلامت |
0.01
0.02 |
3
3 |
0.03
0.06 |
تهدید: - وجود تورّم افسارگسیخته در تمامی بخش های اقتصادی جامعه - هزینه بالای زندگی با وجود شبه روستا بودن - کم بودن امکانات اشتغال در شهر آرادان و مهاجرت مردم آن به سایر شهرستان ها |
0.07
0.01
0.01 |
1
2
2 |
0.07
0.02
0.02 |
|
عوامل اجتماعی- فرهنگی |
فرصت: - فقدان آلودگی های مرتبط با هوا، آب، زباله، فاضلاب و صوت - شهرستان بودن آرادان و دارا بودن فرمانداری و سایر ارگان های دولتی معمول |
0.01
0.01 |
3
3 |
0.03
0.03 |
تهدید: - کوچک بودن بیش از حد فضای شهری - نبود امکانات تفریحی مناسب در شهر مانند پارک، سینما و ... - آب و هوای نامناسب (بارش اندک و گرمای زیاد هوا) - پایین بودن سطح فرهنگی جامعه - تاثیرپذیری منفی آموزش جامعه از اعتقادات خرافی قبیله ای - کم بودن مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی به دلیل جمعیت اندک شهر آرادان |
0.01
0.01
0.01
0.01
0.01
0.02 |
2
2
2
2
2
2 |
0.02
0.02
0.02
0.02
0.02
0.04 |
|
عوامل تکنولوژیکی |
فرصت: - |
|
|
|
تهدید: - بی توجهی دانشگاه به تامین تجهیزات و امکانات مناسب برای دانشکده - محدود بودن بخش های بیمارستان آرادان و امکانات فنی اندک آن ها |
0.03
0.02 |
1
1 |
0.03
0.02 |
|
عوامل قانونی- سیاسی |
فرصت: - حضور برخی از مقامات کشوری در دانشگاه در مناسبت های خاص - نفوذ سیاسی استان سمنان و شهر آرادان در بدنه حاکمیتی کشور - حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی سمنان از تاسیس رشته های تحصیلی جدید و کاربردی |
0.01
0.1
0.02 |
3
4
4 |
0.03
0.4
0.08 |
تهدید: - افزایش بار مالی دانشکده به دلیل حضور مقامات دردانشکده - عدم بهره برداری مناسب از این بازدیدها - استفاده ابزاری از دانشکده در رایگیریها - بیتوجهی به شرایط خاص مناطق توسعه نیافته در قانونگذاری ها |
0.01
0.02
0.01
0.01 |
2
1
2
2 |
0.02
0.02
0.02
0.02 |
|
عوامل بینالمللی (جهانی) |
فرصت: - |
|
|
|
تهدید: - عدم امکان بین المللی سازی دانشکده با توجه به محل قرارگیری آن و نبود امکانات شهری مناسب |
0.02 |
1 |
0.02 |
|
مشتریان/ گیرندگان خدمت |
فرصت: - وجود دانشجویان مستعد و فعال در دانشکده - وجود اساتید جوان و با انگیزه در دانشکده |
0.02
0.07 |
3
3 |
0.06
0.21 |
تهدید: - تعداد اندک دانشجویان بومی در دانشکده - نبود اساتید بومی در دانشکده - نبود امکانات تفریحی و فرهنگی مناسب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان - مشکل بودن انطباق اعضای هیات علمی با شرایط زندگی در اینجا - انصراف بسیاری از دانشجویان بدلیل محرومیت و کمبود امکانات دانشکده و شهر آرادان - محدود بودن مراکز ارائه خدمات سلامت و نیز صنایع در شهر آرادان - فقدان خوابگاه مناسب و سایر امکانات رفاهی و تفریحی برای دانشجویان |
0.01
0.02
0.01
0.02
0.05
0.02
0.08 |
2
2
2
1
1
2
1 |
0.02
0.04
0.02
0.02
0.05
0.04
0.08 |
|
تامین کنندگان |
فرصت: - امکان تامین اساتید پروازی و نیروهای اجرایی پاره وقت به سبب نزدیک بودن دانشکده به تهران و برخی از شهرهای بزرگ |
0.02 |
3 |
0.06 |
تهدید: - عدم وجود بیمارستان های آموزشی در حوزه جغرافیایی دانشکده - تبعیض قائل شدن بین دانشکده آرادان با سایر دانشکده های دانشگاه - اشباع بخش های بیمارستان با دانشجویان سایر دانشگاه های گرمسار |
0.03
0.02
0.02 |
1
1
1
|
0.03
0.02
0.02 |
|
رقبا (موجود، بالقوه و غیرمستقیم) |
فرصت: - نداشتن رقبا در حوزه علوم پزشکی در منطقه |
0.02 |
3 |
0.06 |
تهدید: - امکان رکود سازمان به سبب فقدان رقبا - وجود رشته های تحصیلی پرستاری، اتاق عمل و صنایع غذایی در دانشگاه آزاد گرمسار |
0.01
0.01 |
2
2 |
0.02
0.02 |
|
سایر ذی نفعان |
فرصت: - |
|
|
|
تهدید: - عدم ارتباط با مردم شهر برای ارائه آموزش های مرتبط با تغذیه - فقدان ارتباط با مراکز خصوصی و دولتی جهت کسب درآمد از آن ها |
0.01
0.05 |
2
1 |
0.02
0.05 |
|
سایر عوامل خرد |
فرصت: - نزدیک بودن شهر و دانشکده به تهران |
0.03 |
4 |
0.12 |
تهدید: - دور بودن دانشکده از مرکز استان و نادیده گرفته شدن آن |
0.02 |
1 |
0.02 |
|
مجموع |
|
1 |
- |
2.40 |
* بین 0 و 1
**بین 1 و 4
*** حاصلضرب اهمیت و رتبه (معمولاً عددی است بین 1 و 4)