1400/10/11

(نکات مهم قبل از امتحانات )

دانشجوی عزیزخسته نباشی اگر میخواهی در امتحانات موفق باشی راه های یک مطالعه مفید پیش راه تو است آن را بخوان تا به موفقیت برسی در مسیر دست یابی به یک مطالعه مفید وراهگشا توجه به نکات ذیل کمک کننده است:

تمرکز حواس : یکی از شایعترین مشکلات است به طور کلی موانع تمرکز دو دسته اند: موانع بیرونی که شامل محیط پیرامون ما است از جمله رفت و آمدها سر وصدای رسانه های صوتی وتصویری موانع درونی شامل اشتغالات فکری ، غم وغصه ، اضطراب و... 

جدیت در مطالعه وحفظ انگیزه تا پایان:آمادگی بدنی وروانی برای مطالعه بسیار مهم است ( اگر آمادگی ندارید، مطالعه نکنید)به محض نشستن برای مطالعه با جدیت شروع کنیداجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند،جدی باشید وبا علاقه وانگیزه مطالعه کنید

یادگیری (نه گفتن ):اگر دوستان از شما درخواست میکنند که دور هم جمع شوید هنر نه گفتن را در خود تقویت کنید

ترک افکارمنفی و داشتن افکار مثبت :یادگیری عمیق وقتی حاصل می شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند

مناسب بودن زمان،مکان وشرایط مطالعه:مطالعه در محیط آرام و بی سر وصدا بهترین راه افزایش تمرکز است خود را از دنیای خارج جدا نموده ومحیط مناسبی برای مطالعه برگزینید

طرح سوال و یادداشت برداری و چکیده نویسی :هدف تمرکز بیشتر در مطالعه وجهت دهی صحیح به مطالب می باشد که فرد را وادار میکند بطور پویا وفعال وبا انگیزه به مطالعه بپردازد، یاداشت برداری از مطالب نوعی تکرار درس است وباعث به خاطر سپردن مطالب می شود

آگاهی از روشهای صحیح یادگیری:که شامل تند خوانی(باعث توجه وتمرکز بیشتر وفهمیدن مطالب در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود،فکر وذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهداگر سرعت مطالعه پایین باشدذهن وقت اضافی می آورد واز این شاخه به آن شاخه می پردوحواس پرتی ایجاد می شود) عبارت خوانی(خواندن عبارات وجملات به عوض خواندن کلمات ، از این طریق خواننده بایستی با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست بخواند اگر سرعت کم باشد ذهن از حالت فعال باز می ماندواحساس دلزدگی ایجاد می شودو چیزهای دیکری ذهن فرد را مشغول می سازدواز روند مطالعه خارج می شود

 

پیشنهادات بعد از هر نیم ساعت مطالعه 5دقیقه استراحت کنید در هنگام خستگی بهترین روش برای استراحت استفاده از تنفس عمیق وریلکسیشن می باشدسعی کنید مطالبی را که می آموزید با مطالبی که قبلا یاد گرفته اید ارتباط داده ومعنادار سازیدبرای مطالعه برنامه ریزی داشته باشیدزیرا با برنامه ریزی می توان از مطالعه پراکنده وبی حساب جلوگیری نموددر هنگام استراحت بعد از مطالعه تغذیه صحیح داشته باشید از میوه و سبزیجات تازه  واگر در دسترس نیست می توان از میوه های خشک مانند انجیر وتوت خشک ، مغزیجات ، کشمش وخرما استفاده کنید (سبزیجات ضداضطراب مانندنعناع، کاهو، ریحان و سیب در کاهش اضطراب نقش بسیار موثری دارد همچنین توصیه می‌شود ااز مصرف شکلات ، نسکافه و قهوه خوداری کنیدزیرا باعث کم آبی بدن می شود  برای رفع خستگی بهتر است از چای کمرنگ استفاده شودز نوشیدنی‌های حاوی عسل استفاده شود چراکه یکی از علل کاهش قدرت حافظه استفاده از غذاهای شور، چرب و نوشیدنی‌ها گازدار در شب امتحان است که خواب راحت را از فرد می‌گیرد همچنین مصرف دوغ و ماست ترش نیز خواب را مختل کرده و موجب بی‌خوابی و یا پر خوابی می‌شود).

اضطراب امتحان

اضطراب امتحان نوعی نا آرامی وتشویش است که به علت نگرانی وترس در حین وقبل وبعد از امتحان تجربه می شوداضطراب به حدی در یادگیری وامتحانات دخالت دارد که نمراتشان را جدا تحت تاثیر قرار می دهد ابتدا بهتر است بدانیم اضطراب را نباید به طور کامل حذف کرد و چرا که اضطراب در حد مطلوب به آمادگی  برای امتحان کمک می کند بنابر این شما می بایستی اضطراب خود را تا حد قابل کنترل کاهش دهید و آمادگی برای امتحان بیش از نیمی از این مبارزه است

توصیه های عمومی در کاهش اضطراب

شب قبل از امتحان به اندازه کافی بخوابید، روز امتحان را با یک صبحانه معتدل شروع کنید مواردی را انتخاب کنید که ارزش غذایی بالایی دارددر محل امتحان قدری زودتر حاضر شوید وکلیه وسایل مورد نیاز برای امتحان به همراه داشته باشیدتوکل به خدا را هیچگاه از یاد نبرید، مجسم کنید که کارتان را به خوبی انجام داده اید و به هدف رسیده اید،هدف خود را کسب رتبه بالا قرار دهید (با گفتن اینکه من رتبه پایینی خواهم گرفت پس چرا این قدر مطالعه کنم!خود را از تلاش کردن معاف نکنید،خودتان را با دیگران مقایسه نکنید،با یک برنامه ریزی به جمع آوری داده ها بپردازید، در جایی مطالعه کنید که قادر به تمرکز باشید .، علاقه خود را به تکلیف زیاد کنید وتوجه تان را به طور کامل معطوف آن نمایید ، دست یابی به یک تمرکز کاملا راحت را هدف خود قرار دهید.وقتی شما تمرکز دارید همه انرژی تان متمرکز کار می شود و آن را با نگران شدن به هدر نمی دهید، خواب کافی 6 تا 8 ساعت در روز برای سرحال بودن وتمرکز بیشتر مناسب می باشد، ورزش را فراموش نکنید به خصوص ورزشهای هوازی به دریافت اکسیژن بیشتر  کمک می کند ، از همکلاسی هایی که موجب اضطراب وتزلزل در شما ایجاد می کنند دوری کنید ، از خواندن مطالب در دقایق آخر بپرهیزید .

موفق وپیروز باشید

 

 

 

*************************************************************************************************************************